2022. december 11., vasárnap

2022. december

Jonas Jonasson: A ​próféta és a hülye

Kedves Olvasó!

Nagyon szépen köszönöm Kardos Lászlónak és az Athenaeum Kiadónak a meglepetés könyveket!

Bevallom, ha most nem kaptam volna ajándékba nem valószínű, hogy egy hamar utána néztem volna ennek a könyvnek. A címből és a furcsa borító alapján rosszul ítéltem elsőre, amit szánok, bánok. 

Őszre sok mindent bevállaltam, ami végül novemberben csapódott le bennem. Sok mindent megéltem, voltak jó és kevésbé jó pillanataim, ez a könyv pedig akkor talált rám, amikor nagyon mélyen voltam. Ráadásul a Gesztenyeember című könyvnek köszönhetően még inkább kész voltak az idegeim, szóval egy svéd thriller, krimi után egy svéd vígjátékkal hoztam magam rendbe. (Persze csúszások miatt már csak decemberben írok erről a könyvről.)

A főszereplő Johann-t, akit világ életében hülyézett a testvére, azonnal a szívembe zártam. Tény, hogy szegény fiút nem az eszéért lehet megkedvelni, ugyanakkor aranyos megszólalásain mindig jókat tudtam nevetni. Petra, vagyis a próféta - akinek szintén nincs ki mind  a négy kereke - megjósolja a világvégét. A két főszereplő komikus találkozása, egy öngyilkossági kísérlet sikertelenségébe torkollik, majd a következő napon arra jutnak, hogy elindulnak bosszút állni sérelmeik miatt, amíg el nem pusztul a Föld. Útjuk során megismerkednek egy Agnes nevű öreghölggyel, infulenszerrel, aki a három szereplő közül a legracionálisabb.  

Minden is megtörténik a könyvben. Autó rongálás baseball ütővel, kocsi lopás, ami mégse lopás, szerelem, filmbe illő megjátszott halál, személyiség cserék, apa fia egymásra találás. Sőt mi több, a szereplők még Barack Obamával is találkoznak (a történetben még ő az USA elnöke), részt vesznek egy nagyon fontos találkozón, ugyanakkor bepillantást enged Afrika, a Kondor szigetek politikai helyzetébe is. 

Az író kifigurázta a világot, a politikát, az embereket. Ez a regény egy görbetükör, elég abszurd jelenetekkel. Ugyanakkor nagyon szórakoztató is. Bár korábban azt írtam, hogy a cím és a borító alapján rosszul ítéltem a könyvet, mégis ahogy haladtam előre benne rájöttem mennyire illik a történethez. 

Csak ajánlani tudom. 

Értékelésem: ✯✯✯✯

                              (4,5/5)

Idézetek: 

"-Mi folyik itt? - kérdezte - Nyugodtan már föl se kötheti magát az ember? 
Johan szabadkozott. Nem akart semmi bajt csinálni. Csak nagyon nehezen tudja megkülönböztetni a gázpedált a fékpedáltól. Nagyon közel vannak egymáshoz, nagyon hasonlóak, és még a színük is azonos."

"- A rendszám alapján kikérem a kocsi adatait - mondta B.
- Utánuk küldök egy járőrt - mondta C.
- Balra fordultak, amilyen hülyék - mondta D.

- Miért balra fordultál? - kérdezte Petra.
- Balra fordultam? - mondta Johan. - Megint hülye voltam?"


A könyv adatai:

Kiadó:                         Athenaeum Kiadó

Megjelenés:                   2022 

Oldalszám:                   392

Megvásárolható:           Athenaeum Kiadó

Fordította:                   Kúnos László


Fülszöveg:

Svédország, ​nyárutó, 2011. Petra, a botcsinálta asztrofizikus kiszámolja, hogy a Föld atmoszférája még abban az évben, szeptember 21-én, pontosan 21:20-kor összeomlik. A végítélet napjának prófétája most együtt utazik egy lakókocsiban az élet dolgaiban kissé járatlan, de mesterien főző Johannal és Agnesszel, a lila hajú öreglánnyal, aki magas fokon kitanulta, hogyan lehet a neten pénzt keresni. Sietniük kell. Még a földi élet pusztulása előtt fel kell kutatniuk és felelősségre kell vonniuk azokat, akik az életüket megkeserítették. Útjuk Svédországból Dánián és Svájcon át Olaszországba vezet, ahol Johan bátyja beosztott diplomataként dolgozik. Közben összefutnak a világpolitika nagy alakítóival, és alaposan felforgatják a nemzetközi diplomáciai életet. Az utazás nem ér véget Rómában, és természetesen semmi sem úgy alakul, ahogy eltervezik…
Új könyvében Jonas Jonasson ismét elemében van: elképesztő kalandokba sodorja szeretnivaló hőseit, és gondoskodik róla, hogy olvasói a nevetéstől könnyes szemmel szembesüljenek jelenkorunk történelmével.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése