2021. július 21., szerda

2021. július

 Ernest Hemingway: Fiesta a nap is felkel 

Kedves Olvasó!

Nagyon szépen köszönöm a 21. Század Kiadónak a lehetőséget, hogy ezt a könyvet is elolvashattam! 💖

Hemingway már Az öreg halász és a tenger című könyvével megvett magának, majd ezzel a könyvével végképp helyet kapott azon kevés írók táborában, akiknek az összes könyvét szeretném beszerezni, elolvasni. 

Hemingway életét koránt sem lehet unalmasnak nevezni, kalandjai, barátai mind ihlet forrást jelentettek számára. A jövőben még többet szeretnék az íróról olvasni.  

"Az elveszett nemzedék tagja", ez az elnevezés Gertrude Stein-től származik, aki az első világháborút megélt fiatal, életigénylését elvesztett emberekre használta. Ebben a könyvében a szereplőket az író franciaországi barátai ihlették meg, céltalanság és reménytelenség jellemzi a karaktereit, akik szintén részt vettek az első világégésben. Igazán egyik szereplőt sem tudtam a szívembe zárni, viszont mindegyikükről kíváncsian olvastam. 

Ez a kötet volt Hemingway első regénye, és mind Európában, mind Amerikában sikert aratott. Nem véletlen. A könyv emlékként őrzi annak a kornak a fájdalmait, az emberek megtörtségét. 

A történet már az első mondatával beszippantott. Mivel főként nyaralás közben olvastam, így kellőképpen le voltam lassulva ehhez a történethez. Tetszett, hogy az újságíró szemszögéből mutatja be Hemingway Jake barátait és az eseményeket. 

Örülök, hogy elolvashattam ezt a könyvet is! 

Értékelésem: ✯✯✯✯✯

                              (5/5)

Idézetek: 

"Azt hittem, már mindenért megfizettem. Nem úgy, ahogy a nők fizetnek, fizetnek, egyre csak fizetnek. Nem visszatérítésképp, vagy büntetés fejében. Egyszerű értékcsere. Lemondasz valamiről, és kapsz helyette valami mást. Vagy megdolgozol valamiért. Az ember megfizet mindenért, aminek hasznát veszi, vagy ami örömet szerez neki. Sokszor volt már jó dolgom az életben, de mindig megfizettem érte. Megfizettem azzal., hogy kitanultam, hogy tapasztalatokat szereztem, hogy kockáztattam, olykor pénzt is adtam érte. Csak az élvezi az életét, aki megkapja a pénze ellenértékét, s tudja, hogy mikor kapta meg. Az ember mindig megkaphatja a pénz ellenértékét. A világ olyan üzlet, ahol jól lehet vásárolni. Úgy látszott, mintha ez használható életelv volna. De öt év múlva, gondoltam, éppoly ostobának fogom tartani, mint eddigi hasznosnak vélt életelveimet."

"Hogy mi az élet, azzal nem törődtem, mindössze azt szerettem volna tudni, hogy én hogy éljek ebben a világban. Lehet, ha az ember megtanulja, hogy miképp kell élnie, végül azt is megtudja, hogy mi az élet."

Fülszöveg:

Hemingway szűkszavú és erőteljes stílusának egyik legkiemelkedőbb példája. Örökbecsű, borotvaéles kép az első világháború utáni generáció szorongásairól, illúzióvesztéséről.
Jake Barnes és Lady Brett Ashley az Elveszett Generáció tagjai, Hemingway talán leginkább feledhetetlen regényalakjai, akik bejárják az 1920-as évek Párizsának vad éjszakai életét, hogy aztán külföldiekből álló, vegyes társaságukkal leruccanjanak Spanyolországba, a bikaviadalok helyszínére.
Brett és Jake viszonyát féltékenység és újabb, futó szenvedélyek teszik próbára. Brett harsány, Jake pedig boldogtalan – az őket körülvevő kor morális romlástól, beteljesületlen szerelmektől, illúziótlanságtól terhes.
Jake rádöbben, talán soha nem lehet övé a nő, akit igazán szeret.
Hemingway regényét, amely eredetileg 1926-ban jelent meg, Déry Tibor fordításában adjuk közre.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése