2022. március 28., hétfő

2022. március

 Fodor Ákos: Kis téli-zene
Hangocskák a Csönd körül (20 noktürn)


Kedves Olvasó!

Nagyon szépen köszönöm a Fekete Sas Kiadónak a lehetőséget!

Fodor Ákos haiku költészetében megjelennek örökbölcsességek, az élet, a halál, a vallás, a szerelem. Nem fennkölt, vagy patetikus verseket olvastam, hanem egyszerűeket, mégis elgondolkodtattak, megfogtak és nagyon megszerettem Fodor Ákos költészetét. A borítók pedig szerintem nagyon illenek ezekhez a kötetekhez. 

Korábbi bejegyzésemben már említettem, hogy Fodor Ákos a haiku költészetben alkotott, bár erről a japán stílusról még nem meséltem. Mivel ebben a kötetben maga a költő ír fantasztikusan a haiku műfajáról, így Őt idézném most. 

"(...) A h a i k u hűvös tökéletességéért szenvedélyes kockázat-vállalással "meg kell dolgozni". A haiku nem harci induló szövege, nem szerelmeslevél, nem önajnározó szépelgés, nem muzeális műveltségbemutató. - Hanem? Hm. A haiku: haiku. - Szerintem : valami igen gondosan kimunkált, keskeny, kényes rés, esetleg átjáró: Valóság és Igazság között. Ennek megtalálása sok-sok játékos komolyságot és komoly játékosságot igényel - "feladótól" és "címzettől" egyaránt. Szemlélődő, távolságtartó módon megértő és elfogadó tűnődés, és mosolyképesség nélkül csupán haikunak látszó tárgyak jöhetnek létre.

*

A haiku kettőt tesz költővé, amint a szerelem kettőt, szeretővé.
Leírója nem sámán, nem szónok, nem sebész: elolvasója nem alávetett, nem elszenvedő, nem tétlen. Találkozva e fókuszban, oldva oldódhatnak, gyógyulva gyógyíthatnak s válnak, míg vállalják, valami Harmadikká.
Aszketikus forma, próteuszi műfaj, eleven mentalitás; időt, teret inkább teremt, mint fogyaszt.
Boldogok, akik - ha egyetlen haiku pontjában is - találkozhatnak és megérinthetik egymást."

"Ekkora zajban
s z ó l n i csak a Csönd
képes.
Ezt gyakorlom."

"Ami t ö r t é n i k :
vízre hulló hópehely.
- Van is, meg nincs is."

"HÁLA
Köszönöm,
hogy köszönöm.
"

"Az élő egyszerre tudja, hogy halandó és múlhatatlan.
- Így ácsorog, helyben-futva
mind-mind az örök pillanatban."

 Értékelésem: ✯✯✯✯✯

                              (5/5)

Idézetek: 

EGY W. S.-HANGMINTA

Égigérő Kőrisfán
üldögél egy főispán!
Megcsodálja nő, kislány,
nagyfiú meg aggastyán;
önmagát mind faggatván:
üldögélne ő is tán
(mint megannyi főispán)
Égigérő Kőrisfán?


TUDOMÁNYOS SIKER

Megszámoltam egy
zápor cseppjeit.
                          E szám:
cáfolhatatlan!


ÉLETSZERŰ VÁLTOZAT

Ha megdobnak kővel...
- építsd be házadba!

GYERMEKDAL

Miért IGEN? miért NEM?
Nem értem.


(CÍM NÉLKÜL)

Címzettjét bármely
leveled megtalálja,
ha jól írtad meg.

EGY TISZTA LÉLEK

Nem haragtartó:
ő azonnal bosszút áll!


NYILATKOZAT

Filantrópia?
- Néhány embert szeretek,
de a többit: nem.


GYÓGYHATÁS

Mióta szedem:
sokkal-sokkal lassabban
vagyok ideges!

Fülszöveg:

Fodor Ákos kötetét leginkább saját szavaival érdemes „jellemezni”: „A haiku …nem harci induló szövege, nem szerelmeslevél, nem önajnározó szépelgés, nem muzeális műveltség bemutató. – Hanem? Hm. A haiku: haiku. Szerintem: valami igen kimunkált, keskeny, kényes rés, esetleg átjáró: Valóság és Igazság között.”

A Fekete Sas Kiadónál eddig 6 kötete jelent meg 2009-től napjainkig + 1 válogatás:

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése