2021. augusztus 28., szombat

2021. augusztus

Matthew McConaughey: Zöldlámpa


Kedves Olvasó!

Matthew McConaughey számomra a vicces, romantikus filmek sármőre volt. Nagyon szeretem Kate Huddsen-nel közös filmjét, a Bolondok aranya. Ugyanakkor már a filmek terén is bebizonyította, hogy nem csak a jóképű, humoros férfi szerepeket tudja jól eljátszani, hanem a komoly, komor karaktereket is. 

Mielőtt kezembe fogtam volna a könyvet elolvastam a kritikákat, igazából Ott Anna egy mystory-s képénél figyeltem fel a történetre. Anna épp Matthew szülei közötti kapcsolatáról a negatív véleményét írta le. Később is találkoztam negatív, ugyanakkor nagyon pozitív kritikákkal is. Végül győzött a kíváncsiságom 😄

Innen is köszönöm szépen a lehetőséget a 21. Század Kiadónak és Finy Petrának!

Fantasztikus volt ez a könyv! Persze voltak benne káromkodások, Matthew szüleinek a kapcsolata kicsit sem volt normális, nem véletlen váltak el egymástól kétszer, hogy aztán harmadszorra is összeházasodjanak egymással. Ugyanakkor a sokkoló részeken kívül nagyon sok mindent megtudhat az olvasó a színész életéről, gyerekkoráról, iskoláiról, hogyan élte meg az egy éves cserediák programot Ausztráliában, hogyan lett belőle színész és hasonlók. Tetszett Matthew McConaughey világ szemlélete, ahogy a dolgokhoz állt, ahogy levonja élete hibáiból a tanulságot. 

Maga a könyv belseje is rögtön elnyerte a tetszésemet. Nagyon kreatív a felépítése az oldalaknak, a különböző betűstílusok váltása, a post-it, illetve vonalas füzet mintái ahogy megjelennek, mintha tényleg a színész jegyzetfüzetét olvasnám. 

Már az első mondatban Matthew leírja, hogy ez nem egy hagyományos memoár könyv, inkább egy szemlélet-, játékkönyv. Sokat adott a látásmódomhoz, hogy máshogy álljak a hibáimhoz, elakadásaimhoz. 

Nagyon tetszett ez a könyv és csak ajánlani tudom, hogy Te is elolvasd! 💖

Értékelésem: ✯✯✯✯✯

                              (5/5)

Idézetek: 

"Ez nem egy hagyományos memoár. Igaz, hogy mesélek történeteket az életemből, de nem vonz a nosztalgia, az érzelgősség, vagy a nyugdíj, ami a legtöbb memoár előfeltétele. (...)
Ez egy szemléletkönyv. (...)
Ez egy játékkönyv, amely az életemben történt eseményeken alapul." 

"Azokat a problémákat, amelyekkel ma szembenézünk, az élet visszapillantó tükrében előbb-utóbb áldásnak látjuk. A tegnapi piros lámpa idővel zöldlámpához visz. Minden rombolás végül építéshez vezet, minden halál születéshez, minden fájdalom örömhöz. Egyszer lenn, máskor fenn, ha nem ebben az életben, akkor a következőben." 

"Amikor nyerek, akkor könnyű döntés volt, egyértelmű, hótziher. Jós vagyok, Nostradamus, varázsló, mert úúúgy tudtam. Ezt szeretem a fogadásban, és sokkal jobban feldob az úúúgy tudtam, mint amennyire letör a Mi a fasz történt?. Szórakozásból fogadok, azért az élvezetért, amit az úúúgy tudtam nyújt." 

"Olyan négyszáz ember lézenghetett a sétányon. Háromszázkilencvenhat fütyült rá. Négy nem. Pár csaj, aki cukinak talált, meg egy fickó, akinek tetszett a cipőm. 
Aznap este bemutatták a Ha ölni kellt a mozikban (...)
A következő hétfőn megint elmentem a sétányra (...) 
Olyan négyszázan őgyeleghettek a sétányon. Háromszázkilencvenhatan megbámultak. Négyen nem. Három baba meg egy vak ember. 
Ellenőriztem a sliccemet, és finoman megfogtam az orromat, hátha kikandikál a taki. 
Nem. 
Mi a faszom...?
Híres lettem." 

"Nem jó vagy rossz vitákat próbálnak megnyerni. Egymást próbálják megérteni. Ami nem ugyanaz." 

"Voltál már gödörben? Egy rossz szokás körhintáján? Én igen. Hibázni úgyis fogunk - ismerjük el, tegyük jóvá, és lépjünk tovább. A bűntudat és a megbánás sokakat idő előtt sírba vitt. Szálljunk le a körhintáról. Te vagy az életed könyvének szerzője. Kezdj új lapot." 

"Az egyetlen, amiben mindig biztos voltam, hogy apa akarok lenni.
Számomra az apaság azt jelenti, hogy az ember révbe ért az életben. Kiskoromban azért tiszteltem apámat és a barátait, mert apák voltak. Egész életemben tiszteltem az apaságot, elájultam tőle, és most még jobban elmélyülök majd benne." 


Fülszöveg:

Brutális ​finomságok, szépségek, elhasalások. Szerelmeslevél az élethez.

Matthew McConaughey (1969-) Oscar-díjas és Golden Globe-díjas amerikai színész. Legfontosabb filmjei és tévésorozatai: Mielőtt meghaltam, A Wall Street farkasa, Hogyan veszítsünk el egy pasit 10 nap alatt?, Pénz beszél, Trópusi vihar, Magic Mike, Mud, A törvény nevében (True Detective).
Ötven éve élem ezt az életet, negyvenkét éve próbálom kiókumlálni a rejtélyét. Lejegyzek sikereket és kudarcokat, örömöket és bánatokat, dolgokat, amik ámulattal töltenek el, és dolgokat, amiktől kirobban belőlem a nevetés. Hogyan legyek igazságos. Hogyan stresszeljek kevesebbet. Hogyan érezzem jól magam. Hogyan bántsam kevésbé az embereket. Hogyan bántsanak engem kevésbé. Hogyan legyek jó ember.
Ha az ember tudja, hogyan és mikor boldoguljon az élet kihívásaival – hogyan viszonyuljon relatívan az elkerülhetetlenhez –, akkor élvezheti a sikernek azt az állapotát, amit úgy nevezek, „elkapni a zöldlámpát”.
Belátásaim és meglátásaim, ráérzéseim és megérzéseim, lazaságaim és cikiségeim. Brutális finomságok, igazságok és szépségek. Megúszások, lebukások és elhasalások, ahogy az élet akadálypályáján próbáltam szlalomozni.
Reményeim szerint ez egy jó ízű orvosság, két aszpirin a betegszoba helyett, űrhajó a Marsra, amihez nem kell pilótaengedély, templomi élmény, amihez nem kell újjászületni, könnyes nevetés.
Egy szerelmeslevél. Az élethez.
Ez a könyv a zöldlámpákról szól, és arról, hogy a sárga és a piros is előbb-utóbb zöld lesz.
Sok szerencsét.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése