2024. április 28., vasárnap

Rick McIntyre: Egy farkas diadalútja

 Született vesztesből falkavezér

Kedves Olvasó!

Köszönöm szépen a lehetőséget a Corvina Kiadónak!

Először is szeretném tisztázni, hogy ez egy dokumentarista, ismeretterjesztő könyv, nem pedig önismereti, pszichológiai, ahogy az alcímből tűnhet.

Mostanában nagyon megszerettem az állatvilág megfigyeléséről szóló könyveket, filmeket. Az Egy farkas diadalútja című könyvben Rick McIntyre egy óriási küldetésről, lehetőségről számol be, vagyis a farkasok visszatelepítéséről a Yellowstone Nemzeti Parkba. Megfigyelései részletes leírásokat tartalmaznak, aminek köszönhetően úgy éreztem én is vele tartottam, ott lehettem, mint megfigyelő.  

Maga a történet 1926-ban kezdődik, amikor is a Yellowstone vadőrei kilőtték a park utolsó farkasát, ennek a szörnyű tettnek beláthatatlan következményei miatt 1990-ben harmincegy farkast telepítettek vissza a park területére. Rick McIntery részt vett a visszatelepítési akcióban, sőt edukálta azokat az embereket, akikkel a parkokban találkozott, ahol épp dolgozott. Adományokat gyűjtött és megkerülhetetlen alakja lett a farkasok visszatelepítésének, megfigyelésének. 

Bár a könyvet olvasva is érződik Rick McIntyre óriási tudása, az a sok idő, amit a farkasok megfigyelésével töltött, ugyanakkor az Utószóban már Douglas W. Smith számszerűsíti is a szinte hihetetlen adatokat. Lenyűgöző!

Egyet sajnálok, hogy a kötet végén csak a hivatalos fotós által készített képek kerültek bele. Miközben régen Rick is fotózott és nagyon kíváncsi voltam vajon milyen képeket készített. Az is igaz, hogy ő végül felhagyott a fényképezéssel, hogy teljes figyelmét a farkasok  megfigyelésével tudja tölteni. 

Egy farkas diadalútja magával ragadott, drukkoltam adott farkasoknak, megkönnyeztem mások végzetét, örültem az egymásra találásoknak. Egy szóval lenyűgözött. Örülök, hogy elolvashattam!

Egy kis plusz információ: Yellowstone farkasai című dokumentumfilm első részében Rick és Douglas is megszólal, tökéletes kiegészítése a könyvnek. Mind a két művet csak ajánlani tudom!

Eredeti kép, helyszín: Körösvölgyi Állatpark, eszköz: telefon

Értékelésem: ✯✯✯✯

                              (5/5)

Idézetek:

"Egy 1856-os naplóbejegyzésében a környéken őshonos farkasok és egyéb állatok kiirtása miatt kesereg. Úgy érzi, hogy egy kiherélt, elpuhult országban él. Hiányolja az erdő vadvilágának hangjait, elsiratja a megcsonkított természetet. Mint írja: "olyan, mintha egy koncertet hallgatnék, ahol számos hangszer néma marad." A farkasok vonyítása hiányzott a legfeltűnőbben. 1994-ben a Yellowstone ugyanolyan volt, mint Thoreau szülőföldje, Massachusetts. Természetellenes csend uralta a parkot, csend, amelyet nem tört meg a farkasok hangja. Nem sokkal később azonban visszatértek, és üvöltésük belehasított a csendbe." (29. oldal)

"Néhány műsor azt sugallta, hogy ő volt a legnagyszerűbb farkas a történelemben. Én ezt nem is vitatnám, de a 21-es bízvást visszautasítaná ezt a megtisztelő címet. Ő ismert egy farkast, aki nála is nagyobb volt. Az egyetlen hím, akinek hajlandó volt behódolni. A farkas, aki örökbe fogadta és felnevelte. A 21-es számára a 8-as volt a világ legcsodálatosabb farkasa." (253. oldal)

"Senki nem töltött annyi időt vadon élő farkasok megfigyelésével, mint Rick McIntyre. Senki. Kérem az olvasót, gondoljon csak bele. Az ember, aki ezt a könyvet írta, több időt töltött a farkasok közelében, mint bárki más ezen a földgolyón. Ez már önmagában is figyelemre méltó, de Rick arra is képes, hogy lenyűgöző történetbe foglalja mindazt, aminek a szemtanúja volt. Nem csak a megfigyelőképessége kiváló, mesélni is nagyszerűen tud." (Utószó, Douglas W. Smith)

Eredeti kép, eszköz: Canon EOS 850D & EF 70-300mm objektív

A könyv adatai:

Kiadó:                     Corvina Kiadó

Megjelenés:               2023

Oldalszám:               272

Fordította:                Székely Szabolcs

Megvásárolható:        Corvina Kiadó

 



Fülszöveg:

A ​Yellowstone Nemzeti Park az 1920-as évekig a vadon élő farkasok menedéke volt, amíg a park vadőrei ki nem pusztították őket, így az Egyesült Államokban élő farkasok felkerültek a veszélyeztetett állatfajok listájára. Rick McIntyre biológus lankadatlan figyelemmel kísérte az 1994 és 1996 között betelepített állatok sorsát, köztük a szívének legkedvesebb kölyök, a jelentéktelen külsejű, gyenge, de bátor és hűséges 8-asét, aki vérre menő küzdelmek árán végül falkájának vezére lett. Ő és fogadott fia, a 21-es a hősei ennek a rendkívüli történetnek.

„Valószínűleg a medve vadászta le a borjút a fák között. Az első fekete nyilván elcsente tőle a prédát, miközben a másik kettő elvonta a figyelmét. A grizzly most viszont már ott volt a kis szürke nyomában – szinte láttam magam előtt, ahogy a mancsával egyszerűen lecsapja, aztán széttépi a kölyköt. Ideges lettem, hiszen ismertem a 8-as történetét, tudtam, hogy még a testvérei is könnyűszerrel legyőzik bármikor – úgyhogy egészen megdöbbentett, aminek ezután a szemtanúja voltam.
A 8-as megállt, megfordult, és lecövekelt szemtől szemben a grizzlyvel. A medve ettől ugyancsak meglepődött, hirtelen ő is megtorpant. Ott álltak szemben egymással néhány lépésnyire – mintha csak Dávidot és Góliátot néztem volna. Úgy tűnt, a medve tétovázik. A farkas dacosan rászegezte a tekintetét.”

„A Yellowstone Nemzeti Park leghíresebb farkasainak magával ragadó története.”
Washington Post

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése