2023. február 19., vasárnap

Nina-Sophia Miralles: A ​Vogue története

 

Kedves Olvasó!

Köszönöm szépen Kozsla Erikának és a Kossuth Kiadónak, hogy elolvashattam ezt a különleges könyvet!

Tavaly szeptemberben kezdtem el egy fotótanfolyamot, melynek keretén belül egy kültéri modellfotózáson a tanár azt mondta készítsünk olyan képet, ami a Vogue címlapjára illik. Segített a beállításokban, majd a csodaszép modell végig vonult előttünk. Az egyik kedvenc fotózásom lett ez az alkalom. 

De nem csak emiatt figyeltem fel erre a könyvre. Korábban több könyvben is olvastam Coco Chanel-ről, láttam a Gucci Ház című filmet és mai napig az egyik kedvenc filmem Az ördög Prádát visel. Ezek után úgy éreztem kihagyhatatlan olvasmány A Vogue története. 

Azt előre le kell szögeznem, hogy ez nem egy regény, inkább életrajzi, dokukönyv. Az olvasó megismerheti hogyan és honnan indult el a Vogue divatlap. Miért pont ezt a nevet kapta. Az írónő végig vezeti az olvasót a történelmen keresztül, kiderül hogy élte túl az első és második világháborút, a gazdasági világválságot a divatlap. Bemutatja hogyan változnak a tulajdonosok és főszerkesztők, hogyan változik az idők során a szemléletmód, a stílus. Miközben feltárul az olvasó előtt a történelem, maga a Vogue sorsa, szemtanúja is lesz a reklám, a marketing fejlődésének. 

Egyszerűen elképesztett a sok emberi sors, küzdelem, harc, fejlődés, ármány, árulás, versengés. Nagyon tetszett ez a könyv! Az írónő stílusa, a fordítás mind adtak az olvasás élményhez. Élveztem az olvasást. 

Csak ajánlani tudom!

Értékelésem: ✯✯✯✯

                              (5/5)

Idézetek:

"Sok nagyszerű dologhoz hasonlóan a Vogue magazin története is egy vendégszobában indult. Ám ellentétben más rögtönzött projektekkel, amelyek fellángolnak, majd kihunynak, a Vogue beégette magát kulturális tudatunkba. 
A tizenkilencedik század vége óta a Vogue a népszerű magazinok modelljévé, a szép élet úttörőjévé vált. Ma, több mint 125 évvel később már 25 országban jelenik meg, nyomtatott verzióját havonta 24,9 millióan olvassák, havi 113,6 millió online felhasználója és 118,7 millió követője van a különböző platformokon. Több mint egy évszázada vitathatatlanul piacvezető, a világ egyik legismertebb márkája és többmilliós pénztermelő gépezet. Nem csak egy divatmagazin, hanem intézmény." (15.oldal; Bevezető)

"Az Art Interchange és a Vogue valóban úttörőként alkalmazott női szerkesztőket. Még az is előfordult, hogy a női vezetők férfi alkalmazottakat irányítottak. A korban szokatlan módon Turnure elég jól megfizette kolléganőit is, így nem volt szükségük férjre, hogy tudjanak boldogulni. Amikor az egyik alkalmazottja otthagyta a férjét, el tudta tartani magát és kisgyermekét is, és a Turnure-től kapott béréből még háztartási segítséget is fel tudott venni. Ez rendkívüli luxusnak számított az 1900-as években." (22.oldal; 1. fejezet: Valamikor réges-régen New Yorkban...)

"Withers leírja, hogy London épületei álladóan lángba borultak, és a Vogue minden részlegén készenlétben álltak a bőröndök az íróasztaloknál. Nem tartalék ruhákat vagy fogkeféket pakoltak ezekbe, hanem alapvető dokumentumokat, a művészeti vezetők a tördelési terveket, a szerkesztők a szövegeket. Amikor megszólaltak a szirénák felkapták a szükséges dolgokat, becsomagoltak és kimenekültek az utcára, és vonszolták maguk után a csomagokat egy "biztonságosnak" ítélt helyre. Ott kinyitották a bőröndöket, hogy egy pillanatnyi munkaidejük se vesszen kárba. (...) A végére Withers már odáig ment, hogy  a munkahelyén maradva egyszerűen felvette a gázálarcát, és hagyta, hogy fülsiketítő lövedékek hulljanak körülötte, és az ablakokból kiessen az üveg, miközben ő csak írt tovább." (110.oldal; 7.fejezet: A divat elpusztíthatatlan)

"Az egyik legendás fotósorozaton a modell testhez simuló kosztümben pózol, háttal a kamerának. Tornyosuló törmelékhalmok veszik körül, téglák és letört gerendák összevisszasága. Csak egy pár boltív maradt épen, és a modell egy közéjük akasztott emléktáblára néz. A tábla egy olyan helyet jelölt, amely korábban megsemmisült a nagy londoni tűzvészben, ezzel is bizonyítva, hogy a város már korábban is feltámadt hamvaiból, és a légitámadások után is így lesz. A fénykép is a remény égbekiáltó üzenetét hordozza: "A divat elpusztíthatatlan."" (123.oldal; 7.fejezet: A divat elpusztíthatatlan)

"Az 1970-es éveknek nincs túl jó sajtója a divattörténetben. A gazdasági összeomlással párhuzamosan egyre hosszabbak lettek a szoknyák, így az évtized elején a párizsi bemutatókon a miniszoknyát felváltotta a midi. Amerikában a midit túlságosan konzervatívnak és öregnek tartották. Abszurd módon ez a harc bekerült a geopolitikába is, és a Nixon ellenében fellépő demokraták váratlanul a mini szószólóivá váltak, az amerikai szabadság szimbólumának tekintették, míg a midit a diktatórikus Európa eszközének könyvelték el." (178. oldal; 10. fejezet; Drága szórakozás)

"Amikor Mirabella a mellrákról akart cikket írni, Liberman azt válaszolta: "A Vogue olvasóit jobban érdekli a divat, mint a mellrák." Erre Mirabella frappáns válasza így hangzott: "Régebb óta vagyok nő, mint te, és mindkettő érdekli őket."" (182. oldal; 10. fejezet: Drága szórakozás)

"Si Newhouse lehangoló véleménye a következő volt: A nők nem igazán jelentenek semmit az igazgatótanácsokban, Grace." Valójában úgy tűnik, hogy a férfiak klubjaként működő Condé Nast felső vezetésében csak egyetlen nő verhetett éket. Ugyanaz, aki Mirabellát is kitúrta: Anna Wintour." (183. oldal; 10. fejezet: Drága szórakozás)

"A közelmúlt történelmének elemzése nem egyszerű, hiszen az emberek tele vannak sérelmekkel, amelyeket igyekeznek kiadni magukból. Egy tény azonban megdönthetetlennek tűnik: Wintour nagyratörő volt." (187. oldal; 11. fejezet: Jön Wintour) 

"Az IMDB szerint ez Meryl Streep második legtöbb bevételt hozó filmje, ami megragadta a közönség fantáziáját. És mivel Lauren Wisberger egykori Vogue-asszisztens kulcsregényén alapul, örökre bebetonozta Anna Wintour hírnevét. Mindenki szerint ő volt az ördög." ( 249. oldal; 15. fejezet: A digitális kihívás) 

"Zseniális, hogy a Condé Nast pénzt kap azért, hogy marketingkampányt készítsen egy márka számára, majd reklámdíjat kér a márkától, hogy a kampányt a magazinjaiban megjelentesse." (253. oldal; 15. fejezet: A digitális kihívás) 

"A Vogue-gal kapcsolatban álló különböző emberek leveleiben, memoárjaiban és életrajzaiban a sok év alatt mindig is jelen volt az irigy riválisok folytonos spekulációja arról, hogy a magazin az összeomlás szálán áll. Hogy túl sokáig szárnyalt túl magasan. A vészkiáltás felhangzott már az alapító 1906-os halálakor, később az 1930-as évek nagy válsága alatt, az 1960-as években a fiatalok forradalma idején, akárcsak a 2010-es évek bloggergenerációjának megjelenésekor. De senki sem gondolhatja komolyan, hogy vége lesz. A Vogue mindig is Vogue marad." (304. oldal; 17. fejezet: "A Vogue mindig divatban lesz.") 



A könyv adatai:

Kiadó:                         Kossuth Kiadó

Megjelenés:                   2022 

Oldalszám:                   384

Megvásárolható:            Kossuth Kiadó

Fordította:                   Kocsis Alexandra

Szerkesztő:                   Bartók Flóra

Borítóterv                 Somogyi Péter 


Fülszöveg:

A ​Csillogás a szenvedély és a hatalom, a szédítő vagyon és a legragyogóbb divat, a leleményesség és a megalkuvás, a felületesség és a rosszindulat története, a Vogue kimerítően részletes „életrajza”.

Sok nagyszerű dologhoz hasonlóan a Vogue magazin is egy vendégszobából indult. De ellentétben más rögtönzött projektekkel, amelyek fellángolnak, majd kihunynak, a Vogue beégett a kulturális tudatunkba.

Ma, 128 évvel később, a Vogue 25 országban jelenik meg, nyomtatott verzióját több mint 12 millióan olvassák és 67 millió online felhasználóhoz jut el. Több mint egy évszázada vitathatatlanul piacvezető, a világ egyik legismertebb márkája, egyben többmilliós pénztermelő gépezet. Nemcsak egy divatmagazin, hanem intézmény. De vajon mi, vagy ami még fontosabb, ki felelős a Vogue hosszú távú sikeréért?

Jelen kötet arra vállalkozik, hogy választ ad erre a kérdésre, és végigköveti a magazin eddig el nem mondott történetét a New York-i pletykalapként való indulástól a ma ismert, elegáns vállalati óriásig. A Vogue „életrajza” – a szó minden értelmében – három évszázadot és két világháborút ölel fel, hirtelen bukásoknak és vakító sikereknek lehetünk tanúi, miközben megismerjük a magazin és munkatársainak történetét.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése