2024. november 22., péntek

Lynsey Addario: Mesterségem

Egy háborús fotóriporter élete szavakban és képekben


Kedves Olvasó!

Mindig is lenyűgözött a haditudósítók munkája – az a bátorság, ahogyan saját testi épségüket kockáztatva dokumentálják a világ legsúlyosabb eseményeit. Valami megmagyarázhatatlan vonzódást érzek ehhez a szakmához, talán mert csodálom azt a hivatástudatot, amellyel ezek az emberek a történelem szemtanúivá válnak, és képeik révén közelebb hozzák hozzánk az olykor távoli, ismeretlen világokat. Pár éve részt vettem egy fotótanfolyamon, ahol többek között a riportfotózás alapjaival is megismerkedhettem. Az egyik tanárom maga is haditudósító volt, aki többször megjárta a közel-keleti konfliktuszónákat, többek között Afganisztánt is. Az ő fotóit és videóit elemeztük az órákon. 

Amikor kezembe vettem Lynsey Addario könyvét, azonnal megérintett a hasonlóság tanárom és az írónő történetei között. Mindketten a világ legveszélyesebb háborús övezeteiben dolgoztak, és volt, hogy ugyanannak a cégnek készítettek tudósításokat. Ahogy olvastam Lynsey Addario visszaemlékezéseit, gyakran eszembe jutott a tanárom által készített multivideók.

Lynsey Addario könyve különleges helyet foglal el a szívemben, mert nemcsak egy kivételes fotóriporter történetét meséli el, hanem egy nőét, aki szembeszállt a konvenciókkal. Miközben sok ismerőse már a családalapítás és a stabil karrier mellett döntött, Lynsey más útat választott. Hihetetlen erővel és kitartással építette fel a karrierjét, és soha nem hagyta, hogy a társadalmi elvárások vagy a veszélyes környezet eltántorítsák céljától. Minden egyes oldalon lenyűgözött az, ahogyan helyt állt a legnehezebb körülmények között is. Nem tudtam nem arra gondolni, hogy vajon én hogyan cselekedtem volna a helyében.     

Az egyetlen része a könyvnek, amely némi csalódást okozott számomra, a babavállalással kapcsolatos fejezetek voltak. Lynsey sokszor hangsúlyozza, mennyire nem akart gyermeket, és inkább a karrierjére szerette volna összpontosítani. Bár megértem, hogy ezt a döntést teljesen a saját szíve joga meghozni, úgy éreztem, hogy az erről szóló részek túlságosan is gyakran visszatérnek, és néhol talán túl hangsúlyosan jelennek meg. Érthető az a belső küzdelem, amit Lynsey átél a karrier és az anyaság közötti döntés során, de elgondolkodtam azon, hogy vajon mit fog majd érezni a gyermeke, ha egyszer elolvassa ezeket a sorokat. 

Ez a dilemma sokszor felmerül a fotóriporternők életében, különösen, ha terhesen is tovább folytatják a munkájukat. Végső soron ők nem munkát, hanem hivatást választottak, pont ezért egy nagyon összetett kérdés a baba vállalás. Fontos, hogy erről is beszéljünk, hiszen mindenkinek joga van a saját döntéseit meghozni, ezért is eleinte tetszett, hogy Lynsey nyíltan vállalta a véleményét. Ugyanakkor azt kívántam, bárcsak más hangnemben, finomabban közelítette volna meg ezt a témát. Amikor a reptéri incidens történt, ahelyett hogy az izraeli - palesztin konfliktusra irányította volna a figyelmemet, mely során sok nő lett kiszolgáltatva a rendszernek. Jelenleg pedig majdnem 10 évvel a könyv megjelenése után még fontosabb lenne, hogy az ilyen szörnyű helyzetekre is felhívják világ figyelmét, bennem mégis inkább az maradt meg, hogy Lynsey tudatosan veszélyeztette a babáját.

Ennek ellenére Lynsey Addario élettörténete inspiráló és lenyűgöző. Nem véletlen, hogy a megjelenés után nem sokkal Steven Spielberg megvette a filmes jogokat, még az is pletykálták, hogy Jennifer Lawerence fogja Lynsey Addario-t alakítani. Egyelőre nem lett még semmi a filmből, de nagyon remélem, hogy egyszer elkészül, kíváncsi lennék rá. 


Ez a könyv kiváló betekintést nyújt a háborús tudósítók mindennapi életébe, és azt is megmutatja, milyen áldozatokat kell hozniuk azért, hogy elvégezhessék a munkájukat. Betekintést nyújtott a közel-keleti konfliktusokba, még Afrikába is eljutattja az olvasót. Megtudhattam hogyan dolgoznak össze a fotósok, írók, beszervezett emberek, miközben az életüket kockáztatják. Lenyűgözött, ahogy összedolgoztak, még akkor is ha épp más hírügynökségnek dolgoztak. Nagyon jó barátságok szővödtek háború konfliktusok közben és az én szívem is összetört, amikor Lynsey barátairól megérkeztek a halálhírük. 

Bevallom már a könyv olvasása közben rákerestem Lynsey Addario képeire, ugyanakkor több fontosabb képe is helyt kapott a kötetben. A képekkel együtt mind a történelmi, mind a személyes perspektívákban képes különleges mélységet nyújtani ez a könyv. Csak ajánlani tudom!


Értékelésem: 
✯✯✯✯

                              (5/5)

Idézetek:

"Hadifotós voltam már több mint tíz éve, dolgoztam Afganisztánban, Irakban, Szudánban, a Kongói Demokratikus Köztársaságban és Libanonban. De olyan borzalmat, mint Libiában, nem láttam még soha. Robert Capa mondta egyszer: ,Ha nem elég jó a képed, akkor nem mentél elég közel". Líbiában, ha nem ment elég közel az ember, akkor egyáltalán semmi fotóznivaló nem volt. Ha meg elég közel ment, akkor már ott találta magát a tűzvonal kellős közepén. Ezen a héten a világ legjobb fotós újságíróit, Csecsenföld, Afganisztán és Bosznia veteránjait láthattam távozni, úgyszólván pillanatokkal azután, hogy zuhanni kezdtek a bombák. Nem éri meg, ezt hajtogatták. És voltak pillanatok, mikor magam is ilyeneket gondoltam: Hisz ez őrület! Mit művelek én egyáltalán? Más napokon viszont csak a már ismerős lelkes öröm volt bennem: Egy felkelés kibontakozását kísérem figyelemmel! Embereket, akik utolsó csepp vérükig küzdenek a szabadságukért. Egy társadalom sorsát dokumentálom, amely évtizedek óta elnyomás alatt szenvedett. Míg meg nem sérül az ember, míg le nem lövik, vagy el nem rabolják, legyőzhetetlennek képzeli magát. Velem pedig már jó pár éve nem történt ilyesmi." (7.oldal)


"Dehogy akartam hadifotós lenni. Utazni szerettem volna, tanulni, megismerni a világot az Egyesült Államok határain túl. És úgy találtam, hogy a fényképezőgép pompás útitárs. Új világokat tárt föl előttem, s az emberek legintimebb pillanataiba engedett betekintést.

 Megértettem, mekkora kiváltság az életet tanulmányozni a maga teljes bonyolultságában és minden áldott nap tanulni valami újat. Ha a gép mögött lehettem, sehová máshová nem kívánkoztam.

 Argentínában jártam épp, huszonkét évesen, mikor rájöttem, hogy megélhetést is csinálhatnék imádott hobbimból. Eleinte tíz dollárt jelentett egy fénykép. Elkezdtem hát dolgozni, de a fotós karrier attól még ugyancsak távoli álomnak tetszett. Nagy kérdés, hogyan lehet előbbre lépni egy ennyire versengő szakmában. Külsősként alkalmaztak a New York-i Associated Pressnél, és amint egy kis tapasztalatot szereztem, utazni kezdtem. Előbb Kubába, aztán Indiába, Afganisztánba, Mexikóvárosba. Otthonosan éreztem magam olyan helyeken, amik a legtöbb embert megfélemlítenék, és minél többet láttam a világból, annál jobban megnövekedett a bátorságom és a kíváncsisagom.

Épp kezdtem megtalálni az utamat a riporterszakmában, mikor a szeptember tizenegyedikei támadások megváltoztatták a világot. Száz és száz újságíróval együtt jelen voltam Afganisztán lerohanásánál. Sokunk számára az első olyan helyzet volt, ahol a saját katonáinkról, saját bombáinkról volt szó. A Terrorellenes Háború a haditudósítók új generációját termelte ki, s ahogy egyre igazságtalanabbá váltak a háborúk, a mi elkötelezettségünk csak erősödött. Kötelességünk volt megmutatni a világnak az igazságot, és hivatástudatunk fölemésztette az egész életünket. A fronton családdá kovácsolódtunk. Végigkísértük egymást válságokon, kalandokon, házasságokon, válásokon, haláleseteken. Most, hogy már nincsenek bevetések Irakban és Afganisztánban, inkább csak esküvőkön és temetéseken futunk össze.

 Eleinte törtem magam, hogy a legszenzációsabb sztorikon dolgozhas- sam, de idővel mind személyesebbé váltak a választásaim." (15.oldal)


"A fotográfia alakította a világlátásomat; megtanított, hogy saját magamon túl nézzek, és megragadjam a külvilágot. Megtanított arra is, hogy alaposan élvezzem ki az életet, amihez visszatérek, ha leteszem a gépet egy pillanatra, A munkám tesz alkalmassá, hogy még jobban szeressem a családom, és még jobban tudjak nevetni a barátaimmal.

 Mi újságírók néha tényleg nagyon fellengzősen beszélünk a hivatásunkról. Sok közöttünk az adrenalinfüggő, és van olyan is, aki a valódi élet elől menekül. Sokunknak romokban hever a magánélete, és azokat bántjuk a leginkább, akiket a legjobban szeretünk." (17.oldal)


"Tanítási szünetekben vadonatúj, de máris igen közelinek érzett barátaimmal

vágtam neki Európának - jellemzőek az efféle barátságok a külföldi egyetemi

évekre. Hátizsákkal jártuk a világot, és boldogan fényképeztem rózsás arcokat Prágában, a termálfürdők pucér közönségét Budapesten, Spanyolország

tengerpartjait és Szicília zsúfolt utcácskáit. Nem tudtam betelni az építészeti és művészeti csodákkal, amelyekről annyit olvastam addigi életem során. Bújtam a múzeumokat, fotókiállításokat. Láttam egy Robert Mapplethorpe

életmű-kiállítást, az első képeitől egészen a haláláig. Órákon át csak néztem,

tanulmányoztam a kompozícióit, fényhasználatát. Ez csak még szenvedélyesebb fotózásra ihletett." (26.oldal)


"Az a fajta hely volt, ahol az ember egyre-másra a háta mögé sandít. Mindnyájan tudtuk, hogy az Egyesült Államok bosszút akar majd állni a WTC-t és

a Pentagont ért támadásokért, és elég közel próbáltunk helyezkedni az afgán

határhoz, hogy az invázió káoszában, mikor a határok gyakorlatilag megszűnnek, odasiethessünk, ahonnan tudósítani kell. A háborús készülődéseknek a

felét sem értettem, annál ismerősebb terep volt ez a tapasztaltabb kollégáknak.

Új Vietnam vár ránk, szárazföldi csatákkal, lövészárkokat ásó amerikaiakkal?

Vagy csak a repülőgépek fognak bombákat dobni jó magasból? Fogalmam sem volt. De élveztem, hogy közel vagyok az események csomópontjához." (64.oldal)


"A szeptember 11. utáni időszak páratlan lehetőseget adott az agilis fiatal újságíróknak - akik hajlandók voltak olyan helyekre elmenni, mint Pakisztán,

Afganisztán vagy Irak -, hogy megalapozzák nevüket a szakmában. Ezek a szeptemberi hetek az újságírók új nemzedékét indították útnak, amely aztán

a terror elleni háborúban érte el nagykorúságát." (66.oldal)


"Az iraki háború volt az első olyan a pályafutásom során, mikor az Egyesült Államok katonasága fölajánlotta az újságíróknak, hogy elkísérjék őket a

frontra, más szóval "beépüljenek". Három lehetőségem volt: beépülni a katonák közé, és a hadjáratot fotózni, ahogy a sivatagban Bagdad felé közelítenek; kocsit bérelni és katonai biztosítás nélkül járni Irak végtelen sivatagait - ez kissé őrült gondolatnak tűnt -; vagy pedig Észak-Irakból, más néven

Kurdisztánból tudósítani, ahol kurdok milliói éltek Szaddám elnyomása alatt,

és onnan közelíteni meg Bagdadot Szaddám bukása után. A harmadik lehetőséget választottam, azért is, mert sokakhoz hasonlóan azt reméltem, hogy így kevésbé leszek kitéve a tényleges harci cselekményeknek. És ez látszott a legjobb lehetőségnek arra, hogy az inváziót esetleg követő humanitárius katasztrófát dokumentálhassam. Esély volt rá, hogy sok iraki fog Irak déli részeiből észak felé menekülni. Abban sem voltam eléggé bizonyos, hogy fizikailag képes volnék-e lépést tartani a katonákkal - ekkor még nem láttam közelről ütközetet sem -, úgy döntöttem hát, hogy inkább a perifériáról dolgozom." (78.oldal)


"- Helló. Eric vagyok. Paul meghalt.

Csak így, ennyi volt.

A kórház mögé rohantam, és a tenyerembe temettem az arcomat. Ugyanez a telefon szólhatna rólam. Ivanról. Elizabethről. Még csak nem is tudtam Elizabeth hozzátartozóinak a számát. Mindnyájan ott voltunk, alig pár másodperccel a robbanás előtt. És most itt lézeng egy sofőr, csomagtartójában egy kollegánk szétroncsolt testével, és szeretné tudni, mihez kezdjen vele. Hogyan kell egy barátunk holttestét kicsempészni az országból, ahová mindnyájan illegálisan furakodtunk be? Nincsenek követségek, nincs rendőrseg nincsenek diplomaták, és az egyetlen elérhető határ Észak-Irakból az

iráni! Valahogy nem értettem meg eddig, hiába olyan nyilvánvaló, hogy a háború halált jelent. Hogy újságírók is eleshetnek egy háborúban. Csak zokogtam vigasztalanul, elbújva a kórház mögött, szégyellve gyöngeségemet,

könnyeimet, rettegésemet, és komolyan kételkedve abban, hogy van bennem

elég erő ehhez a hivatáshoz.

Elkezdődött a háború." (85.oldal)


"Először akkor láttam ilyen, amerikaiak elleni támadást mikor épp ,,cirkáltunk" iraki sofőrömmel. Ezt a szót fotós kolégám, João Silva találta ki. Annyit jelent, hogy ha nem jönnek a hírek, akkor az ember

csak úgy föl-alá hajt céltalanul a kocsival,

fotóznivalót keres az utcákon.

Ezen a napon egy lángokban álló Humvee-t pillantottam meg egy híd alatt

Megkértem a sofőrt, hogy álljon meg

- New York Times! Fotós! Amerikai vagyok! -kiáltoztam felejük már az út túloldaláról. Meg sem próbáltam fotózni, míg meg nem értik, ki vagyok.

Mióta a Reuters egyik fotósát megölték a

Palestine Hotel erkélyén, tudtuk,

hogy egy hosszú objektívet könnyű rakétagránátnak nézni

Odafutottam a katonákhoz.

(...)

- Ó, a New York Times! - Meg voltak győződve róla, hogy csupa rózsaszín

balos van ott, akik ellenzik a háborút. Jött végre a parancsnok, és megengedte, hogy dolgozzak. Három katona kísért vissza az út túloldalára, hogy onnan készítsek távoli felvételeket.

Fölemeltem a gépet, befogtam a képbe a füstölgő tankot, az őrt álló katonákat, azzal a hárommal együtt, akik figyelték, mikor a parancsnokuknak

magyaráztam, és átkísértek az úton. A következő pillanatban úgy néztek rám,

mintha sose láttak volna. Vállhoz emelték a fegyverüket, célozni kezdtek.

Rám. Rám? Szememhez tartottam a keresőt, és egész testemben remegtem

Valóban megölnének, a honfitársaim? Megölnének, mert fotózok egy robbantásos esetet, amelyben megsérült egy társuk? A mieink egyike? Tartottam a gépet, megálltam. Mi ez, bátorságpróba? Háromszor elkattintottam a

gépet." (94.oldal)


"-Asszonyom - mondta Halim -,

parancsnok emberei aggódnak, hogy nem tud teát inni azzal a fátyollal az arcán. Azt szeretnék, hogy kényelmesen teázzon. Folytatódott a sustorgás, és ha nem lett volna a fátyol, igen nehezemre esett volna titkolni mosolygásomat. Csak muszlimok között ilyen erős vendégszeretet: nem viselik el a gondolatot, hogy valaki nem ihatja meg a teáját.

Halimnak megint nagyszerű ötlete támadt.

- Tudom! Álljon a szoba sarkába, nekünk háttal, akkor fölemelheti a fátylat, és megihatja a teát. Mikor végzett vele, visszaengedi a fátylat.

Hát beálltam a sarokba, a számtalan férfi közt, akik mind körömszakadtáig

harcoltak az Egyesült Államok ellen és minden ellen, amit az képviselt. Elfordultam, és megittam a teát.

Vagy nyolc hónapra rá a , Talibánisztán" című magazincikkünk több

más munkával egy csomagban Pulitzer-díjat nyert." (175.oldal)


"Letérdeltem a két nő mellé, bemutatkoztam, hogy újságíró vagyok, és engedélyt kértem a fotózásra. Megadták. Fényképezni kezdtem, ahogy a nők Abbász pirinyó teste körül tettek-vettek, kezüket a mellkasára helyezték, aztán a szájához. Valahányszor a gyerek szeme kifordult, halottnak hitték. Reményvesztettségről

tanúskodott a mozdulatuk, ahogy elkezdték a pici szájat bezárni, a halott

rendbehozásának rítusaként. Lezárták a szemét, lezárták a száját, bennem

pedig, miközben fényképeztem, erőteljesen fickándozott és rugdalózott a babám, ellentmondást nem tűrően hirdetve a növekvő új életet. Fotós szakmám

kezdete óta nem tapasztaltam soha élet és halál ilyen éles, ennyire igazságtalan és megmagyarázhatatlan szembeállítását." (223.oldal)


A könyv adatai:

Kiadó:               Cartaphilus Kiadó

Megjelenés:         2017

Oldalszám:         254

Fordította:         Falvay Éva


Fülszöveg:

A ​haditudósító a világ érdekes és veszélyes eseményeiről számol be, amelyeket, ha szerencsénk van, a fotelban ülve követünk a világ másik felén. Személye általában a háttérben marad, kivéve, ha ő maga is valamilyen izgalmas esemény középpontjába kerül.
Lynsey Addario véletlenül, egy ajándékba kapott fényképezőgépnek köszönhetően lett fotográfus, majd a sors különös fordulatai révén állt haditudósítónak. Még a 2001-es New York-i terrortámadás előtt járt Afganisztánban, aztán nem volt többé megállás: egyik háborús övezetből a másikba került, Iraktól Kongóig és Szudántól Líbiáig. Szinte el sem hagyta a harctereket, ruhatára alaptartozékává vált a sisak és a golyóálló mellény.
2011 márciusában Líbiában négy fotóstársával együtt elrabolták a Kadhafihoz hű katonák. Egyheti fogva tartás után szabadon eresztették, de egy hónap múlva két kollégáját meggyilkolták a polgárháború harcai során. Mindezek arra késztették Lynseyt, hogy átgondolja, összegezze és átformálja az életét. 2015-re annyi szakmai és emberi tapasztalatot gyűjtött össze, hogy úgy érezte, eljött az ideje, hogy írásban foglalja össze eddigi pályáját. Talán mert túlcsordult benne a sok élmény, talán elveszített munkatársai emlékére, talán magyarázatul a fiának, miért nem olyan az ő édesanyja, mint más gyerekeké. Akárhogy is, könyvéből kiderül, hogy Lynsey Addario nemcsak fotográfusnak kiváló, hanem szóban is képes megragadni mind a nagy, mind pedig az apró eseményeket, a történelmi és a személyes perspektívákat, éppen úgy, mint a fényképezőgép mögött.

A komoly sikert aratott kötet megfilmesítésének jogát röviddel a megjelenés után Steven Spielberg vásárolta meg.