2024. április 20., szombat

Gaëlle Josse: Egy ​asszony ellenfényben

Vivian Maier élete


Kedves Olvasó! 

Nagyon szépen köszönöm a Corvina Kiadónak a lehetőséget! 

Nők napja alkalmából olvastam ezt a könyvet is. A fényképezés az elmúlt években nagyon közel került hozzám, mégis sajnos a street fotózás bevallom csak idén kezdet el érdekelni. Ugyanakkor a minap amikor magáról az utcai fotózásról hallgattam egy előadást, nagyon megörültem, amikor egy ismerős név is szóba került. 

Ahogy az előadót, úgy engem is megfogtak Vivian képei, története. Hihetetlen, hogy autodidakta módon tanult meg fotózni, elképesztő képeket készített és mégis az asztalfiókban hagyta az előhívott vagy még előhívatlan tekercseket. Már pedig Vivian soha senkivel nem osztotta meg képeit, még életében nem derült ki mekkora tehetség is volt, erre sajnos csak a halálát követő furcsa véletlen következtében történhetett meg. 

Azt előre le kell szögeznem, hogy a kötet fikció, az írónő által vázolt lehetséges élettörténet bemutatásáról szól. Mind a nyelvezeten, mind a történeten ez érződik. E/3-as leíró szöveg nem engedte, hogy beleéljem magam Vivian elképzelt történetébe, helyette olyan érzésem volt, mintha az írónővel ültem leültem volna kávézni, mely során ő egy lenyűgöző nőről mesélt. 

Maga az elképzelés nekem tetszett, ahogy feltárta a generációkon átívelő fájdalmat, menekülést, a 20. századi emigrálását és út keresését. Ugyanakkor sokszor az írói stílus annyira nem tudott megfogni. 

Összességében örülök, hogy ennek a kötetnek köszönhetően megismertem Vivian Maier történetét, miatta kerestem rá képeire is. 

Értékelésem: ✯✯✯✯

                               (4/5)

Idézetek:

Azoknak, akik "senkik"
"Az eltűnés legyen az én ragyogásom." (Philippe Jaccottet: A vég vessen ránk fényt)
(7.oldal)


A könyv adatai:

Kiadó:               Corvina Kiadó

Megjelenés:         2022

Oldalszám:         128

Fordító:            Natalia Zaremba-Huzsvai

Megvásárolható:  Corvina Kiadó


Szeretném itt is megosztani azokat a Vivian Maier által készített képeket, amik igazán megfogtak és csak tanácsolni tudom, hogy vedd a kezedbe ezt a könyvet és keress Te is rá, kedves Olvasó ezekre a különleges képekre. 








Fülszöveg:

Vivian Maier (1926-2009), a kiemelkedő tehetségű fotós életét rekonstruálja ez a könyv, egy különös személyiségét, aki saját fotóinak zömét nem is látta. A francia-osztrák származású amerikai fényképész ugyanis nevelőnőként dogozott, és emellett hobbiból fotózott szenvedélyesen. New York és Chicago utcáit járva az elesetteket, az amerikai álomból kirekesztetteket örökítette meg nagy érzékenységgel. Munkáit csak halála után fedezték fel, sokáig egy raktár mélye rejtette fotóklisékkel, filmtekercsekkel, negatívokkal teli dobozait. A szerző rendkívüli empátiával vázolja föl egy magányba és anonimitásba menekülő nő portréját, éles fényt vetve nyugtalanító és rendhagyó sorsára, mert amilyen fényes hírnév övezi ma Vivian Maier nevét, olyan sötét homály fedte az életét.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése