2023. április 12., szerda

Elizabeth Gilber: Ízek, imák, szerelmek


Kedves Olvasó!

Nagyon szépen köszönöm Csepregi Evelynnek és a Partvonal Kiadónak a lehetőséget!

Nagy utazásra indultam ezzel a könyvvel, nem csak Amerikából jutottam el Rómába, Indiába és Balira, hanem egy nő személyiség fejlődésének is a tanuja lehettem. 

Valamiért nem tudatosult bennem, hogy a Julia Roberts által alakított Liz és az írónő egy és ugyanaz a személy, egészen addig amíg el nem kezdtem olvasni. Örülök, hogy most jutott el hozzám ez a történet. Az első oldalakhoz hozzá írt az írónő a megjelenés 10. évforduljára. Ebben a bevezetőben visszagondol a könyv megjelenésére és utóéletére. Nagyon jó volt a gondolatait, visszatekintését olvasni, érződött hogyan változott a személyisége az évek alatt. 

Film nagy részben hűen hozta a könyvet. Liz el akar válni, belefásult a házasságába és az életébe. Válása alatt ismerkedett meg David-del, aki iránt mindent elemésztő szerelmet érzett. Kapcsolatuk hol fellángolt, hol pedig kihunyt és olyankor szakítottak. Liz lelkileg válságban volt. Hullámvölgyei, mélységei bővebben megjelentek a könyvben. Majd a filmben is ismert egy év alatt három ország utazására indult. Róma az első helyszín, ahol Liz visszaszerzi étvágyát és életkedvét. Bár, ahogy írta nem a múzeumok iránt érdeklődött, mégis annyi információt megoszt az olvasó, hogy úgy éreztem mellette sétálok. Élveztem a tudását megismerni, tetszett, ahogy beleszőtte az olasz nyelvtanulásának folyamatait. Nem is tudtam, hogy az olasz egység nyelve Dante Isteni színjátékát vette alapul. Kis érdekességeket végig belecsempészett az írónő, ami nagyon tetszett. 

Idiában a hitét kereste és találta meg. Bevallom, amikor az Istenhez való kapcsolatáról írt néha már túl ezoterikus volt a számomra. Ugyanakkor irigykedtem is az erős hitében. Gondoltam kipróbálom a módszerét. Csak egy kis jót kértem a napomba, ehhez képest a BKK folyamatosan késett, a céges busz pedig hamarabb érkezett, a héven a szokottnál is több furcsa ember volt. Szóval valahogy még nem érett be nálam ez az élet és világ szemlélet. 

Balin pedig végül megtalálja az írónő a vágyott nagy szerelmet. Amikor a munkahelyemen meséltem, hogy épp ezt a könyvet olvasom az egyik kolléganőm megjegyezte, hogy mekkora szerelem, mégis már el is váltak. Ezt persze nem tudtam, sőt az utolsó információm az volt, hogy az Ízek, imák, szerelmek című könyv nagy sikere után megjelent a Hűség című folytatása, ahol már a házasság kerül a középpontba. Emiatt kíváncsian olvastam utána és a kolléganőmnek igaza lett. Kilenc év házasság után tényleg elvált a férjétől, a Balin megismert Felipe-től, az ok szomorú. A legjobb barátnőjénél ugyanis máj és hasnyálmirigy rákot diagnosztizáltak. Ekkor tudatosult benne mennyire szereti a nőt, ami túl lép a barátság határain. Elvált a férjétől, és egy évig a barátnője mellett maradt jóban rosszban, élettársként, szeretőként. 

A könyvnek megvannak a maga hibái, ugyanakkor mindenki megtalálhatja az éppen számára fontos mondanivalókat. Csak ajánlani tudom ezt a kötetet is. 

Értékelésem: ✯✯✯✯

                              (5/5)

Idézetek:

"Az utazási irodák szemében fejőstehén lett a könyv (attól kezdve az ember a világ minden tájára befizethetett "Eat Pray Love körutakra" - megjegyzem, ezek mellé hivatalosan nem álltam oda, jóllehet boldog vagyok, ha mások is utazgatnak.) Hollywoodbn meg is filmesítették a könyvet. A filmben Julia Roberts és Javier Bardem nagyon sokat dobott a rólam és a férjemről kialakított képen. (A szomorú igazság az, hogy a férjem és én egy cseppet sem hasonlítunk Julia Robertsre és Javier Bardemre. Még sötétben sem. Ennek ellenére tetszett a film. Nem, várjunk csak! Épp ezért tetszett a film...) (...) az Agymenőkben Raj és Penny is ezt bújják."

"Egyike lettem azoknak az idegesítő embereknek, akik állandóan úgy köszönnek, hogy Ciao!. De erre még rá is tettem egy lapáttal, mert mindenkinek elmagyaráztam, honnan is származik ez a szó. (Na, jó, ha mindenáron tudni akarjátok, ez annak a bizalmas üdvözlésnek a rövidítése, amit a középkori velenceiek használtak: Somo il suo schiavo!, vagyis Rabszolgád vagyok!")"

"Erősebb vagyok a Depressziónál, bátrabb a Magánynál, én soha nem múlok el."

"Om Nama Shivaya.
Hódolattal adózom a bennem lakó isteni természetnek."

"- Kedvesem, én Dél-Brazíliából származom. Az én szívem tíz évig is tud fájni egy olyan nő miatt, akit még csak meg sem csókoltam."


A könyv adatai:

Kiadó:                         Partvonal Kiadó

Legutóbbi megjelenés:     2021

Oldalszám:                   360

Megvásárolható:           Partvonal Kiadó

Fordította:                   Balázs Laura 


Fülszöveg:

Elizabeth ​Gilbert önéletrajzi regénye spirituális utazásra hívja olvasóit, vele együtt tanulhatjuk meg, mit jelent megismerni, megszeretni, és ha kell, elengedni az embereket.
Elizabeth harmincas, sikeres nő – volt. Gazdag férj, álomház, fényes karrier. Egyik pillanatról a másikra az élete mégis romokban hevert, látszólag ok nélkül. Egy szörnyű válás és az azt követő depresszió után, megmérgezett kapcsolatokkal a háta mögött nekivágott a nagyvilágnak, hogy végre rájöjjön, ki is ő, és mit akar az élettől. Zarándoklata Itáliába, Indiába és Indonéziába vezet, ahol olasz dzsigolók, indiai guruk, indonéz gyógyítók között bizonyítja, hogy mind a boldog pillanatokat keressük, akármelyik szegletében élünk is e világnak. Őszinte, humoros és mély érzelmű könyve mindannyiunknak szól, akik ébredtünk már úgy, hogy „ettől a naptól kezdve változtatok az életemen”. Egy nő, aki nem akart többé megfelelni. Egy nő, aki elengedte a jelenét, és megtalálta a boldogságát. Egy nő, akiben magunkra ismerhetünk.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése