2022. július 7., csütörtök

2022. július

Gabriel García Márquez: Bánatos kurváim emlékezete

Kedves Olvasó!

Már régóta terveztem Gabriel García Márquez-től olvasni. Nem rég megjelent a fia regénye, amelyben apja utolsó napjait leírta, szeretem az életrajzi könyveket így rögtön felkeltette a kíváncsiságomat. Úgy éreztem ugyanakkor, hogy előbb mégis csak a nagy írótól kellene regényt választanom. A Libertine könyvesboltban kértem tanácsot, hogy melyik könyvet ajánlják, hiszen a Szerelem a kolera idején és a Száz év magány is vegyes fogadtatást kapott, ráadásul nagyon hosszú olvasmányok. Végül Milovecz Laura a kezembe nyomta a Bánatos kurváim emlékezete című kötetet, mondván rövid olvasmány, de mégis megismerem az író stílusát. 

Nos, tényleg megismertem. Maga a cím elég beszédes, ugyanakkor Gabriel García Márquez számomra klasszikus irodalomhoz tartozó Nobel-díjas író. Egy részről jó volt olvasni milyen szépen, művészien írt az író. Érdekes ötlet volt, hogy egy olyan mágikus szerelemet helyezett a középpontba, amiben a férfi kilencven éves, a lány pedig tizennégy éves egy szűz kislány. Másrészről miközben a történetet különlegesen vázolta fel nekem nem tetszett, ahogy a sorok között folyamatosan megbújtak durva, trágár szavak. 

Furcsa volt a történet szempontjából, hogy a madam, aki összehozta a találkozókat a kislány védelme érdekében mindig benyugtatózta, amitől elaludt. Az idős főszereplő ennek ellenére életében először szerelmet érzett. Emiatt is elég abszurd a történet, ugyanakkor a kapcsolatuk kialakulása érdekes és mondhatni szép is volt. 

Ez a kötet főleg öregedésről, szerelemről, halálról, érzelmekről szól. Ahogy Laura nekem ajánlotta, úgy én is másoknak tudom ajánlani első olvasmányként az írótól, nagyon jó tapasztalat szerzésnek. 

Értékelésem: ✯✯✯✯

                              (4/5)

Idézetek: 

"Neki köszönhettem, hogy most először, kilencvenéves fejjel szembesültem a valódi lényemmel. Rájöttem, hogy az a rögeszmém, hogy minden dolognak megvan a maga helye, minden ügynek a maga ideje és minden szónak a maga stílusa, nem egy rendszerető elme megérdemelt jutalma, hanem épp fordítva: a színlelés hatalmas apparátusa, amit azért találtam fel, hogy eltitkoljam rendetlen alaptermészetemet. Rájöttem, hogy rendszeretetem nem erényből fakad, hanem csak a hanyagságomat ellensúlyozom vele; hogy nagylelkűnek mutatom magam, holott csak a szűkmarkúságomat akarom leplezni vele, hogy óvatosnak mutatom magam, holott csak rosszhiszemű vagyok, hogy békülékeny vagyok, de csak azért, hogy ne engedjek visszafojtott indulataimnak, és csak azért vagyok pontos, hogy ne derüljön ki, mennyire nem számít nekem mások ideje. Végül arra is rájöttem, hogy a szerelem nem lelkiállapot, hanem állatövi jegy."

"- Ne értse félre a dolgot: a csendes őrültek elébe mennek a jövőnek."

"Elkezdtem felolvasni neki A kis herceget Saint-Exupérytől, egy francia írótól, akit az egész világ nagyobbra tart, mint a franciák."

A könyv adatai:

Kiadó:                          Magvető Kiadó

Fordító                        Székács Vera

Legutolsó megjelenés:       2019.

Oldalszám:                      102

Borító:                            Keménytáblás


Fülszöveg: 

Gabriel García Márquez legújabb regénye egy aggastyán és egy fiatal lány lehetetlen szerelméről szól. Az író műveiből jól ismert karib kisvárosi környezetben játszódó történet fiktív, de az önirónia nagyon is valóságos, és a regény minden sorát áthatja. Márquez új regénye nemzetközi irodalmi szenzáció, amely a memoárkötetek írása közben, divertimentóként született.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése