2022. január 16., vasárnap

2022. január

Bányainé Nagy Judit · Fancsikai Eszter · Tapasztó Orsi: Nem ​akarok beleszólni
Innen szép nyerni!

Kedves Olvasó!

Nagyon kíváncsi voltam erre könyvre. Szerintem manapság kevés ember nem hallott még a Nemakarokbeleszólni lányokról, vagyis Bányainé Nagy Juditról, Fancsikai Eszterről és Tapasztó Orsiról. Először instagram oldalukat kezdtem el követni és bevallom őszintén Orsi által megszemélyesített falusi vs budai anyós kifigurázása keltette fel a legjobban az érdeklődésemet, nagyon vártam mikor jön ki újabb jelenet. Persze később Eszter és Judit videóra is egyre inkább kíváncsi lettem. Azóta pedig láttam őket az Elviszlek magammal műsorban, fantasztikusak voltak, nagyon sokat tudtam nevetni. És már nagyon várom, hogy youtube oldalukra is felkerüljenek újabb videók, külön, külön is élvezetes őket hallgatni, de a legtöbbet akkor nevettem, amikor együtt szerepelnek és saját magukat adják. 

Mivel az instagram oldalukon is a társadalmat érintő problémákra szarkasztikusan, kifigurázva hívják fel a figyelmet, így másra nem is számítottam a könyvükben, ezért is vettem meg. Nem csalódtam, sőt nagyon tetszettek. A hangsúly a három főszereplőnőn Dorkán, Nusin és Borin volt, talán emiatt is inkább az ő válaszaikat olvashattam, kérdések nélkül, pont ahogy instán hallgathatjuk őket. A végefelé viszont egyre több párbeszéd alakult ki, természetesen inkább a testvérek között. 

Kicsit azért írok a szereplőkről is. 

Adott egy eléggé problémás anyuka, aki lányai minden hibáját észreveszi és ki is hangsúlyozza azokat. Aki mindig is fiúkat szeretett volna szülni, de csak lányok érkeztek, amit mély depresszió követett.

Bori, a legkisebbik lány esküvőjével kezdődik a történet, ahol már a családban lévő feszültségeket is észrevehette az olvasó. Szegény lány valahogy sosem a jó férfiakba szeretett bele. Nusi a középső lány leszbikus, de nem tudja felvállalni magát, ami később nehéz helyzetbe is hozza őt. Végül pedig a legidősebb lány Dorka, aki három gyereket szült, akiket nehéz kezelni, szeretne visszatérni a munkába is és az anyukája állandóan kihangsúlyozza testalkatát. Ha ezek nem lennének elegek mind a hármuknak párkapcsolati krízisen is túl kell esniük. 

Na hát innen szép nyerni! A karakterek valósághűek, képesek változni, szeretni, beismerni a hibáikat, elakadásaikat. Szerintem jól ábrázolták a társadalmi problémákat, mai helyzeteket, az anyaságot, annak nehézségeit. Ezek mellett a humor állandóan jelen volt, így sokat tudtam nevetni.

Egy szó, mint száz, én csak ajánlani tudom mind a könyvet, mind az instagram oldalukat!

 Értékelésem: ✯✯✯✯✯

                              (5/5)

Idézetek: 

"Úgy megnőttek az ikrek, már kisiskolások, ott mindenki nyomkodja a kütyüt, persze hogy a lányok is akarják, ha ezt látják... ez van, de Zsombor alapítványiba fog járni, őt próbálom megmenteni ettől a túldigitalizált őrülettől, amitől a lányokat nem sikerült. Vagy teljesen mindegy, mert a nővéreitől úgyis ezt látja, fejre is állhatok, éljen az összes gyereknevelési könyv, olyan jó, hogy vannak, legalább tudom hogyan nem sikerül jól csinálnom."

"Már hív, hogy hol vagyok, az agyamat eldobom. 
- Anya, direkt mondtam, hogy eljövök futni. Félúton. De nem lesz vörös a fejem, hagyjál már! Egy órán belül visszaérek, lezuhanyozom, és aztán ülök be a sminkbe. Nem, az én fejemet is Bori sminkese csinálja, már ledumáltam. Százszor inkább ő, mint hogy a Böbe pingáljon, a falu kozmetikusa, kérlek... A hajamat majd én belövöm. Hogyhogy mi az, hogy belövöm? Na, most megyek, hogy jöjjek, jó?
És akkor csodálkozik, hogy amint lehetett, elköltöztem, őrmester asszony."

"Tamás anyja, az örömanya vagy ki, ha ötször nem öltözött át, akkor egyszer sem, pedig csak kétszer ette le magát véres hurkával meg krémessel. Esküszöm, óránként másban jelent meg, egyre kevesebb anyag volt a ruhákban, de mindegyik visszataszító volt."

"Egyszer meg fogok őrülni, és akkor megnézhetik, mihez kezdenek mind a négyen, ha a diliházba kerülök miattuk. Ilyenkor azt érzem, fogott anyám átka, "Majd ha lányod lesz meglátod!", és megláttam, két égedelem lánnyal, akik ráadásul ikrek, szinkronban nyomják az armageddont."

"- Gyerünk, Dorka, te jössz!
Ez belökött, basszus, most mit csináljak, mik ezek a fények, mikor lett itt ekkora tömeg, és miért nem emlékszem, hogy melyik szivárvány vonalát kell nekem követnem? Lépkedj, Dorka, mondom, képkedj, jobb láb, bal láb, harmincnyolc éve tudsz járni, csak menni fog most is, nagyon jó, elképesztő, hopp, egyensúly, arra figyelj a húszcentis sarokban, ez az, most miért mosolyog a fejem?"

"(...)Valószínűleg külföldön, látván az itthoni állapotokat, gondolom, ezt nem kell magyaráznom, híreket olvastok. Vagy ide már csak a dübörgő gazdaságunkról szóló hírek jutnak el?
- Ühüm. Értem. Nem, anyánk erre azt mondaná, hogy érdekes, aztán meghalna. Nusi, ezt így egyben nem nyomhatod le, főleg nem ilyen harcias fejjel. 
- Jó, gyárilag ilyen a fejem, mit csináljak vele? Töltök még bort, hátha ellazulnak az arcizmaim. Így jó?
- Ne, így ne mosolyogj, mert attól a gyerekek is meg fognak ijedni. Mondom: kedvesebben!
- Ne idegelj, erre a beszélgetésre már muszáj lefektetned őket, különben tuti megállnak a növésben.
- Ez igaz, nem, nem lesznek ott."

Fülszöveg:

Hogy ​milyen egy igazi falusi lakodalom? Hát olyan, amilyen. A kis Bori is férjhez megy végre: nagy az öröm a családban – vagy legalábbis az örömanyának és az örömapának örülnie illik. A lányoknak pedig úgy kell viselkedniük, ahogy azt anyuka elvárja – nehogy már megszólják őket. Ott van a kicsit (vagy inkább nagyon) elcsigázott Dorka a három gyerekkel, és ott van Nusi is – a barátnőjével…

A három nővér végre együtt! Szeretik egymást? Szeretik az anyjukat, apjukat, a párjukat, a családjukat, a falujukat, melyből kiröppentek, és szeretik az új életüket? Naná, hogy szeretik, a család meg különben is arra való, nem? Onnan kapjuk leginkább a támogatást, megértést, vigaszt, igaz?

Persze tudják a lányok is (mi is): ez nem annyira egyszerű. És hogy az élet hajlamos rá, hogy mindent összekuszáljon. Olyannyira, hogy néha a legszívesebben menekülnénk belőle. De ilyenkor összeszedjük magunkat, és azt mondjuk: „Innen szép nyerni.”

Bányainé Nagy Judit, Fancsikai Eszter és Tapasztó Orsi – három anyuka, akik 2020 októberében létrehozták a @nemakarokbeleszolni Instagram-oldalt. Ez a közös pont az életükben. Meg a humor és az anyaság, merthogy szerintük az utóbbit az előbbivel érdemes művelni, ahogy mindent az életben. Fontosnak tartják figyelmeztetni a gyanútlan érdeklődőt, hogy ez nem egy „Szépirodalmi Mű”, mivel ők ugyanannyira nem írók, amennyire nem színésznők.

Viszont elindult bennük egy történet három nagyon különböző élethelyzetben lévő nővérről, melyet a kiadó érdemesnek talált megjelentetni, és még „regénynek” is nevezi – a lányok pedig elmondhatatlanul boldogok, és jó szórakozást kívánnak ehhez a könyvhöz.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése