2022. május 25., szerda

2022. május

Rényi Ádám: A bezzeggyerek és más felnőttmesék

Kedves Olvasó!

Nagy megtiszteltetés ért, ugyanis Finy Petrának és a 21. Század Kiadónak köszönhetően ismét előolvasó lettem. Nagyon hálás vagyok Nekik!

Tavaly jelent meg Rényi Ádám Az osztálytalálkozó című kötete. Sokan akkor el is olvasták, különböző véleményeket hallottam róla, de végül nem kerítettem rá még sort. Viszont, amikor idén szóba került az új könyve, kíváncsian vártam a megjelenését. 

A borító tetszik a maga letisztultságával. Az előszó pedig rögtön megfogott, Laik Eszter nagyon jól, figyelem felkeltően összefoglalta A bezzeggyerek novelláit. Amikor olvastam a nagy írók neveit, akik stílusához hasonlítanak a történeteket, például Rejtő Jenő, Karinthy Frigyes és Örkény István  éreztem, hogy jó könyvbe kezdtem bele. 

Volt itt minden is. Szórakoztató novellák, amiken jókat tudtam nevetni, de voltak olyanok is, amik könnyet csaltak a szemembe. Groteszk történetek, amik végén meglepődtem. Társadalom kritika is helyett kapott egy-egy novellában. Igazi magyar könyv, az itteni valóságról, problémákról, helyzetekről és nekem ez tetszett. A kedvenc novellám a Mesterlövészek lett, amit a szüleimnek is felolvastam. 

Rényi Ádám nagyon jó érzékkel zárta le a novellákat. Ezek a történetek élethűek voltak, mintha csak az utcán sétáló emberek minden napjaiba tekintettem volna bele. 

Persze voltak novellák, amik nekem már túl groteszkek voltak, például a Hannibal Lecter féle történet vége nekem sok volt. Összességében viszont nagyon tetszett ez a könyv, gyorsan is tudtam vele haladni, tökéletes volt a vizsgáim után kipihenni vele a fáradalmakat, a sok stresszt. 

 Értékelésem: ✯✯✯✯✯

                              (5/5)

Idézetek: 

""Mi másképp nevetünk" - felelte a műsorvezető az egyik hazai könyvfesztiválon a német íróvendégnek, amikor az benyomásait sorolva megjegyezte: keveset mosolyognak a magyarok. Igen, Kelet-Európában - vagy ha kicsit pontosabban fogalmaznánk: Kelet-Közép-Európában - másképp húzódik mosolyra a száj. A nevetés mifelénk nem fogsorcsillogtató vigyor amerikai módra, nem üde, franciás kacagás, nem udvarias brit mimika, még csak nem is olaszos hahota. A mi mosolyunkba hol grimasz vegyül, hol fanyar lemondás, hol kajánság, hol melankólia, de az is előfordul, hogy kínunkban kacagjuk könnyesre magunkat. Nem ok nélkül. "

"Okosnak kell lenned, mert van, ami csak okosban megoldható. És tudnod kell elfogadni, megúszni, lenyelni, végigülni, kibekkelni, újrakezdeni és bevállalni, de mindenekelőtt az egészen nevetni. Aki itt született és itt él, tudja ezt."

"Ám Karinthy mellett Rényi Ádám világában ott van mindazon nagy öröksége, akik ebben a kelet-európai (legyen akkor hát: kelet-közép európai) olvasztótégelyben élték meg a sors rossz és jó tréfáit, kiszámíthatatlan kanyarulatait, halálos humorát. Ott van Jaroslav Hašek, Rejtő Jenő, Heltai Jenő, Bohumil Hrabal, Jiří Menzel, Efrájim Kishon, S∤awomir Mrożek, Örkény István, Gyurkovics Tibor, Méhes György tekintete - és még sok más kiválóságé."

"Doroszlói József neve állt a fényesre suvikszolt névtáblán, de a férfit sosem láttuk, egy nő járt ki-be olykor abból a lakásból. Én csak Józsefnénak hívtam anyám szomszédasszonyát. Nem tudtam a keresztnevét, talán anyám sem, mindig csak úgy beszélt róla, hogy a szomszéd."

"- Nem hiszem el. Nem ér semmit az esküje. Becsület szavát adta február hetedikén, hogy tizenkettedikén délelőtt tíz órakor hozza az ablakkereteket, de csak április huszadikán este hatkor hozta. És le sem volt kenve. Gondolom, emlékszel rá, milyen volt ablak nélkül élnünk télen, különös tekintettel február tizenkilencedikére, amikor megdőlt a hidegrekord. Talán arról sem feledkeztél meg, hogy két teljes hetet töltöttél a Korányiban tüdőgyulladással, az orvos szerint a kiváltó ok a lakásunk szokatlanul alacsony hőmérséklete volt - idézte fel Béla. 
- A gyerekei életére esküdött. Ilyet csak nem mond, ha nem gondolja komolyan - bizakodott tovább az asszony.
- Teri, amikor azt javasolta, hogy a festés nyáron legyen, te akkor is könnyen egyetértettél az ötletével, mondván, gyorsabban száradnak a falak. Aztán megjelent október végén, és még bocsánatot sem kért. Amikor munka közben leszaladt az autójához egy másik ecsetért, hat nappal később jött vissza. Mégis mire az a fene nagy optimizmusod?"


A könyv adatai:

Kiadó:                         21. Század Kiadó

Várható megjelenés:       2022. 06. 03.

Előrendelhető:               21. Század Kiadótól

Oldalszám:                   ~ 210

Borító:                         Keménytáblás védő borítóval

  

Fülszöveg:

Rényi Ádám újabb felnőttmesékben mutatja meg gyarlóságainkat, vágyainkat, furcsaságainkat és azt, hogy hogyan találunk kiutat a legabszurdabb helyzetekből is, miközben gyakran elbukunk a hétköznapok küzdelmeiben.

Hogyan maradhatunk életben, ha maga a halál keres fel minket otthonunkban?
Mit tehetünk, ha egy reggel egy Kossuth-díjas színművész testében ébredünk?
Mi lesz a sorsa a mesés afrikai örökségnek?
Mi történik, ha egy idős hölgy élete alkonyán talál rá gyerekkori barátnőjére?
Mivel vegyünk rá egy megbízhatatlan kivitelezőt, hogy fejezze be végre a soha el nem készülő lakásfelújítást? 

A nagysikerű Osztálytalálkozó után Rényi Ádám újabb felnőttmesékben mutatja meg gyarlóságainkat, vágyainkat, furcsaságainkat és azt, hogy hogyan találunk kiutat a legabszurdabb helyzetekből is, miközben gyakran elbukunk a hétköznapok küzdelmeiben.

A bezzeggyerek című kötet az Ünnepi Könyvhétre jelenik meg a 21. Század Kiadó gondozásában.

Ne maradj le a megjelenésről, iratkozz fel az értesítőre a 21. Század Kiadó oldalán: Rényi Ádám: A bezzeggyerek


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése