2020. december 10., csütörtök

2019. december

F. Scott Fitzgerald: A nagy Gatsby

Kedves Olvasó!

A nagy Gatsby-vel először, mint Leonardo DiCaprio által alakított Gatsby-t láttam. És igazából akkor nem fogott meg annyira, inkább felzaklatott a vége. 

Aztán megjelent Poket zsebkönyvként. Elolvastam és újra megnéztem a filmet, mind két változat most sokkal jobban tetszett. Sajnáltam, hogy a filmből pár jelenetet kihagytak, de egyébként hűen követte a könyvet. Szerintem DiCaprio a legjobb Gatsby szerepére és a könyvben is csak őt tudtam elképzelni főszereplőnek. 

A történet színes, magával ragadó regény. Sajnáltam Gatsby-t, aki az óriás álmaival magára maradt magányos férfi. Daisy számomra egy mindenkit kihasználó, "csak a pénz számít" féle fruskának tűnt, először. Aztán ahogy olvastam a könyvet, már nem is tűnt annyira szívtelennek, de megkedvelni még így sem tudtam őt. A férje pedig teljes mértékben unszimpatikus maradt. 


Értékelésem: ✯✯✯✯✯

                              (5/5)

Idézetek: 

"Ha netán megítélnél valakit, jusson eszedbe, hogy ezen a világon nincs mindenki olyan előnyös helyzetben, mint te."

"– Tanuljuk meg, hogy barátságunkat más iránt akkor mutassuk ki, amíg él és nem a halála után."

" - (...) örülök, hogy lány. Remélem buta lesz – a mai világban ez a legjobb sors egy leánynak, legyen csak szép kis hülye."

"Azt hitte rólam, nagyon sokat tudok, pedig csak más dolgokat tudtam, mint ő…"

"Gatsby hitt a zöld fényben, a mámorító jövőben, amely pedig évről évre mind messzebb távolodik tőlünk. Ha kisiklott is a kezünkből, mit számít? – holnap még gyorsabban futunk, s a karunkat még messzebbre tárjuk ki…
Hogy majd egy reggelen…
Így törjük a csapást, hajtjuk hajónkat előre, szemben az árral, hogy a végén a múltba érkezzünk."

"Hiszünk a mámorító jövőben, ami évről évre távolabb kerül tőlünk. Ma sem sikerült elérnünk, de sebaj, majd holnap gyorsabban futunk utána, messzebbre nyújtjuk a kezünket, és akkor majd egyszer, talán, tovább küzdünk hát, evezünk az ár ellen és sodródunk napról napra a tegnap felé."



Fülszöveg:

Azt mondod, hogy a múltat nem lehet újra élni? Miért ne lehetne?

Jay Gatsby, a titokzatos milliomos felemelkedésének, tündöklésének és bukásának története nemcsak a dekadens és túlhabzó „dzsesszkorszakot”, a húszas éveket jeleníti meg művészi tökéllyel, hanem az amerikai mitológia, „az amerikai álom” olyan örök témáit is, mint ambíció, pénz és hatalom bűvölete, a lehetetlen megkísértése és az újrakezdés lehetősége. A szegény sorból származó Gatsby beleszeret egy gazdag lányba, Daisybe; a háború elsodorja őket egymástól, s míg a fiatalember a tengerentúlon harcol, a lány férjhez megy egy faragatlan, ámde dúsgazdag emberhez, Tom Buchananhez. Hazatérése után Gatsby fanatikus akarással (és az eszközökben nem válogatva) vagyont szerez, hogy „méltó” legyen Daisyhez és újra meghódíthassa az asszonyt, akinek még a hangja is „csupa pénz”.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése