2022. június 20., hétfő

2022. június

Rényi Ádám: Osztálytalálkozó és más mesék inkább felnőtteknek

Kedves Olvasó!

Nagyon szépen köszönöm Finy Petrának és a 21. Század Kiadónak a lehetőséget, hogy ezt a könyvet is elolvashattam!

Rényi Ádámtól már olvastam a nem rég megjelent novellás kötetét (itt írtam róla), és annyira tetszett, hogy kíváncsian kezdtem neki az Osztálytalálkozónak is. 

Az első novella, a cím adó történet nagyon meglepett, ütött, de a jó értelemben. A többi novellára is jellemző a meglepetés, a kiszámíthatatlan lezárás. Az olvasó könnyen találhat magára vagy ismerősére jellemző jelenetet, amin jókat tud nevetni, vagy épp el tud rajta gondolkodni.

Óhatatlanul A bezzeggyerekhez hasonlítottam az olvasása során. Személy szerint nekem az sokkal jobban tetszett, az a könyv érzelmi hullámvasút volt, míg az Osztálytalálkozó számomra inkább a nem várt befejezésekről szólt. Természetesen mind a két kötet görbe tükröt mutat a mai világnak, abszurd elemekkel szemléltetve azt. Rényi Ádámra hatással volt Örkény, Karinthy ugyanakkor mind két novellás kötetét elolvasva szerintem ideje, hogy Rényi Ádám íróstílusról beszéljünk. A fanyar humor, a stílus ami megjelenik a történetekben nekem nagyon tetszett.  

A Margó feszten Rényi Ádám azt mondta, hogy aki nem kedvelte az Osztálytalálkozót, az kimondottan gyűlölni fogja A bezzeggyereket. Nos szerintem ez nem igaz, a két kötet nekem legalábbis két féle élményt nyújtott. Aki szerette az Osztálytalálkozót ők még jobban fogják szeretni a második novellás kötetet. Szerintem nyugodtan kísérletezzenek az olvasó mind a két kötettel.

Kíváncsian várom, hogy Rényi Ádám milyen újabb könyvvel lepi meg az olvasókat!

Értékelésem: ✯✯✯✯

                              (4,5/5)

Idézetek:

"Ne csodálkozzon az olvasó, ha e felnőtteknek szóló különös mesék újra és újra a valóságra emlékeztetik - mondhatni, kísértetiesen..."

"Az osztálytalálkozónál hazugabb műfaj nem létezik. Mindenki előadja, hogy bejött neki az élet. Álomállás, álomcég, álomfizetés, álomutazás, álomférj, álomfeleség, álomgyerek. Aztán a lányok húzogatják a ruhájukat, hogy ne látsszon a zöldeslila folt, amit álomférj ejtett egy hosszú és űrtartalmas este után hazatérve az Álom presszóból. Én ebben akkor sem vettem részt, most is hallgatok, mint a sír."

"Tamás professzor a Waze-zel folyamatosan vitatkozva közel egy óra alatt ért ki a reptérre. Kedvelte az applikációt, mégis inkább bízott magában, mint abban. Úgy érezte, negyvenéves autóvezetői múltjával többet tud, mint egy beszélő telefon. Ildikó ezúttal nem idegeskedett mellette, mivel szándékosan korábbi indulást füllentett a férjének, hogy komótos tempóban is biztosan kiérjenek a géphez."


A könyv adatai:

Kiadó:                           21. Század Kiadó

Megjelenés:                     2022.

Megvásárolható:              21. Század Kiadó

Oldalszám:                     204

Borító:                          Keményfedeles, védőborítóval


Fülszöveg:

A megindító történetektől az abszurd írásokon át a már-már gonosz tréfákig vezet az út Rényi Ádám felnőtt mesekönyvében.
A Roald Dahl, Örkény István és Efrájim Kishon világát megidéző néhány perces novellák a közelmúlt és a jelen Magyarországán játszódnak, hősei többségükben ismerős karakterek, mégis jókora meglepetéseket képesek okozni.
A valóság ugyanis a feje tetejére áll ezekben a történetekben, és a rafinált fordulatoknak köszönhetően a szerző egy pillanatra sem hagyja ellankadni olvasója figyelmét. Meséljen akár szakító influencerpárról, egy önérzetes hentesről, gyanúsan magabiztos jósról vagy egy láthatatlanná váló tanárnőről, humor és elgondolkodtató tanulság kéz a kézben járnak ezekben a kisnovellákban.
A magyar irodalom-érettségiken is gyakran elemzett Osztálytalálkozóval együtt harminc írást tartalmazó könyv 2021. áprilisában kerül a boltokba a 21. Század Kiadó gondozásában.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése