Oldalaim

Kedvenceim összesítő

Sajtó- és könyvbemutatók

Élmények

Értékelések, 2023 olvasmányaim

Értékelések, 2022 olvasmányaim

Értékelések, 2021 olvasmányaim

Értékelések, 2020 olvasmányaim

Értékelések, 2019 olvasmányaim

Értékelések, 2024 olvasmányaim

Színházi ajánló

Fényképezéseim

2022. január 10., hétfő

2022. január

Asztalos Emese (szerk.) · Horváth Panna (szerk.) · Juhász Anna (szerk.): Szemközt ​a pusztulással egy ember lépked hangtalan      &   Pilinszky János összes versei

Kedves Olvasó!

Ebben a bejegyzésben két könyvről szeretnék mesélni, de mindenek előtt magáról a költőről írnék. 

Pilinszky János benne van az irodalmi tankönyvekben, én sajnos nem tanultam róla anno. Először instagramon a Vates projekt oldalán a Van ilyen című verséből egy idézetet olvastam tőle és valahogy rögtön a szívembe zártam. Mutatom is azt az idézetet: 

"Csönd akartam lenni
és dobogás.
Lépcső közé szorult világ,
senki és semmi. Hétvégi remény."

Pilinszky költészetére nagy hatást gyakorolt, amikor 1944-ben behívták katonának és egészen Harbach nevű német faluig mentek a csapatával, ahol is szembe találta magát a fasizmus szörnyűségeivel, a lágerek borzalmaival, a holokauszttal. A háború után, ahogy sok más író, költő társa, mint például Nemes Nagy Ágnes, a szovjet mintára épült politikai helyzetnek voltak kitéve. Ez azt jelentette, hogy a művészeket, írókat, költőket, festőket, zenészeket stb. a három T szerint kategorizálták, vagyis támogatott, tűrt, tiltott. Pilinszkyt inkább utóbbi kettőbe sorolták, olykor megtűrték, de gyakran tiltották. Később a politikai helyzet enyhülése után egyre több verses kötete jelenhetett meg, Európába, főleg Párizsba is eltudott utazni. 

Márkus Anna festőnő iránt első látásra vonzalmat érzett. Egy kiránduláson találkoztak, Pilinszky próbált a hölggyel festészetről beszélgetni, amihez lássuk be nem nagyon értett a költő. Az Aranymadár című kötetet közösen alkották meg, és a munkafolyamat végére össze is házasodtak, ám ez nem tartott sokáig, pár hónappal a házasság kötés után külön költöztek. Bár Pilinszky nagyon szerette Annát, majd élettársát és második feleségét is, mégis volt egy nagy titka, amit nem tudott elfogadni magában, megbékélni vele a mélyen hívő éne, ugyanis Pilinszky a férfiakhoz vonzódott. Czeizel Endre orvos-genetikus több tanulmányában is arra következtet, hogy a költő látens homoszexuális volt, ám vallása nem tette lehetővé számára, hogy megélje énjének ezt a részét.  

Napi három doboz cigarettát szívott, ami miatt a legtöbb képén megjelenik a füst, homály. Sok alkoholt és töménytelen kávét ivott, számolatlanul szedett gyógyszereket. Ezek ellenére élete végefelé teli volt tervekkel, ötletekkel, hirtelen érte a halál, 59 és fél éves korában, a második szívinfarktusának következtében hunyt el.

A fent említett adatokat Nyári Krisztián: Így szerettek ők  ; a 12-es irodalom tankönyvemből és a Wikipédiáról írtam ki.  

    Most pedig az utolsó sorokban szeretnék kicsit mesélni a két könyvről, ami miatt most írtam Pilinszky Jánosról. Tavaly, 2021-ben volt a Pilinszky100, ugyanis 100 évvel ezelőtt született a költő, ennek alkalmából az először egész évben a centenáriumi évet tartottak, vagyis egész évben különböző programokkal emlékeztek meg Pilinszkyről. Ennek keretén belül a Poket zsebkönyvek kiadták a Szemközt ​a pusztulással egy ember lépked hangtalan, amiben mind a 20. század, mind a 21. század költői, írói megemlékeznek Pilinszkyről. Barátai, pálya társai mesélnek Pilinszkyvel kötött barátságukról a kötet első felében, míg a másodikban a kortársak írnak arról, hogyan ismerkedtek meg a költő munkáságával. Fantasztikus olvasmány! Az írások között megjelennek Pilinszky versei is és a róla készült fekete fehér fényképek. 

    Ha pedig már ennyi mindent megtudtam a költőről szerettem volna a munkásságában még jobban elmerülni, így megvettem az összes verseit és januárban sikerült is kiolvasnom. 

Mind a két könyvet, valamint a fent említett Nyári Krisztián: Így szerettek ők című kötetet is csak ajánlani tudom, vedd a kezedbe kedves Olvasó! 💖  

Értékelésem: ✯✯✯✯✯

                              (5/5)

Fülszöveg:

Szemközt ​a pusztulással egy ember lépked hangtalan

„Nincs ​is szavam.” – szerepel az Apokrifben, a költemény egyetlen sortörése előtt, e látványosan kiemelt helyen. A valódi megértést ugyanis a szöveg hiánya, a csönd követi. Kötetünkben a költőről szóló elmélkedések e csöndhöz, a Pilinszky-versek megértését követő ámulathoz vezető ösvények, utak. Ehhez az utazáshoz kínáljuk születésének századik évfordulóján szöveggyűjteményünket. Válogatásunk egyszerre szemléz Pilinszky kortársainak, barátainak, a 20. század irodalmárainak, valamint jelenkorunk íróinak, költőinek szavai között. A Pilinszky-centenárium lehetővé tette ugyanis, hogy a 21. század meghatározó gondolkodói a Pilinszky100 beszélgetéssorozata keretében osszák meg gondolataikat, belső kötődésüket ehhez az utánozhatatlan életműhöz. Nagy megtiszteltetés, hogy e szavakat (az élő beszélgetések rögzített változatát) mi írásban közölhetjük. A kötet Pilinszky-képét Balla Demeter, a Petőfi Irodalmi Múzeumban található, eddig még publikálatlan fotói teszik még teljesebbé, ahol a költő krisztusi, áttetsző, füstben gomolygó portréi mellett vidám, társaságban mosolygó arcával is találkozhatunk.

Pilinszky János összes versei

Amikor a 25 éves Pilinszky János első verseskötete, a Trapéz és korlát 1946-ban megjelent, már mögötte voltak a legdöntőbb élmények, amelyek megalapozták egész életére szóló metafizikai és erkölcsi világképét, szorongásosságát, felelősségtudatát a világ bűneiben és részvétét mindenki szenvedései iránt. Ez a hozzáállás és a belőle következő költői témavilág ugyan a következő évtizedekben bővült, a költemények, s a hozzájuk kapcsolódó prózai és drámai műformák gazdagodtak – de végül is az 1981-ben 60 éves korában meghalt költő életműve ugyanannak a léleknek következetesen magát adó képe, viszonya önmagához és az örökkévalósághoz. Az otthoni neveltetés és a nagy humanisztikus műveltséget adó Piarista Gimnázium megerősítette és következetes világnézetté formálta az eleve lelki alkaton alapuló katolikus mindenségélményt.